بر اساس گزارشی که اخیراً توسط انجمن حسابداران مدیریت منتشر شده است،  فناوری‌هایی همچون تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بلاک چین و  اتوماسیون سازی فرآیند در سال جاری نقش بیش‌تری در حرفه‌ی حسابداری خواهند داشت.  این گزارش‌ نشان می‌دهدکه متخصصان مالی و حسابداری باید بیگ دیتا را به طور فزاینده در فرآیندهای کسب وکارهای تجاری به کارگیرند و این الگو در آینده هم ادامه خواهد داشت. پس از نظرسنجی از 170 نفر از مدیران مالی و حسابداران مدیریت مشخص شد آنان تغییرات بزرگی را برای کسب و کارهای تجاری خود در آینده متصور هستند. براساس این گزارش، باید چهار ویژگی اصلی در سازمان هایی که به دنبال تبدیل شدن به سازمان‌های داده محور هستند، وجود داشته باشد: افراد مسلط به کار با داده‌ها، داده‌های با کیفیت ، ابزارهای پیشرفته و فرهنگ سازمانی. حسابداران مدیریت برای بهبود عملکرد شرکت‌های خود از علم تجزیه‌و تحلیل داده‌ها، و از فناوری برای بهبود توانایی مدیریت داده‌ها و قابلیت‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده می کنند. حسابداران برای ادامه‌ی مسیر خود باید مهارت‌های مبتنی بر فناوری خود را بهبود دهند و به عنوان شرکای تجاری استراتژیک در سازمان‌های خود عمل کنند. تحقیقات نشان می‌دهد، یكی از اقدامات عمده، افزایش تعداد شركت‌هایی است كه از داده‌های بزرگ استفاده می‌كنند و این تعداد در آینده‌ای نزدیک، دو برابر خواهد شد و پتانسیل بهبود عملكرد برای این سازمان‌ها افزایش می‌یابد. میزان استقرار بیگ دیتا در شرکت‌ها حتی از سایر فناوری‌هایی همچون اتوماسیون سازی فرایند که امروزه بازار گرمی دارند بیش‌تر است، ولی این موضوع به این معنی نیست که آن‌ها در تقابل هستند. شرکت‌هایی که از تجزیه و تحلیل‌های پیشرو استفاده می‌کنند در مقایسه با رقبای خود می توانند از مزیت‌های قابل توجهی برخوردار شوند. با تکامل ابزارهای تحلیلی، همه‌ی سازمان‌ها، صرف نظر از اندازه‌ی خود باید برای ادامه‌ی رقابت، کار خود را از سطوح پایین تجزیه و تحلیل شروع کنند. در این گزارش برخی از ملاحظات اصلی برای کمک به شرکت‌ها و حسابداران آن‌ها برای انجام طرح های بیگ دیتا به شکل موفق ارائه شده است:        

                                      
- شروع ساده و برداشتن قدم‌های کوچک هنگام اجرای اولین پروژه‌های بیگ دیتا؛
-گسترش منابع داده‌های مورد استفاده و جست‌و جوهای پیشرفته نه تنها از داده‌های داخلی در دسترس، بلکه از داده‌های بیرونی در دسترس
- به دست آوردن اطلاعات در زمان واقعی از افرادی که داده‌ها را در اختیار دارند
-تدوین استراتژی هایی لازم برای استفاده‌ی موثر از تکنیک‌ها و فناوری‌های تحلیلی برجسته
- ایجاد حاکمیت قوی داده‌ها و زیرساخت‌های کیفی به منظور اطمینان از یکپارچگی و کیفیت داده‌ها


در حقیقت بیگ دیتا قصد دارد تا توابع حوزه‌ی مالی را قادر سازد تا بینش خود را بهبود ببخشند و به یک مشاور استراتژیک واقعی در سازمان تبدیل شوند. از این رو زمان فعلی زمانی چالش برانگیز برای دپارتمان‌ها و سازمان‌های مالی است. این موضوع چیزی است که از قبل هم پیش بینی شده بود، اما اکنون در این جایگاه است. متخصصان حسابداری باید مهارت‌های خود را توسعه دهند تا بتوانند به عنوان عضوی با ارزش در تیم مالی بمانند. بر همین اساس انجمن حسابداران مدیریت، چارچوب صلاحیت حرفه‌ای حسابداران مدیریت را اصلاح کرده است تا مهارت‌های بیش‌تری در زمینه‌ی فناوری و تجزیه و تحلیل داشته باشند. این انجمن همچنین آزمون حسابدار مدیریت رسمی خود را اصلاح کرده است تا مهارت داوطلبان در بخش فناوری و تجزیه و تحلیل نیز سنجیده شود. نقش مهم حسابدار مدیریت، ایجاد ارتباط بین متخصصان علم داده و مدیریت است. از این رو، انجمن حسابداران مدیریت اعلام کرده است در حال شناسایی مهارت‌هایی است که حسابداران مدیریت برای موفقیت در کسب و کارهای خود به آن‌ها نیاز دارند. تصور اطلاعات ممکن است به بخش ضروری کار برای بسیاری از حسابداران تبدیل شود و تغییر مفاد آزمون حسابداران مدیریت رسمی نویدبخش آموزش بیش‌تر در این زمینه است.                                           


                       
 لینک خبر:
https://www.accountingtoday.com/news/accountants-to-rely-more-on-big-data-in-2020

شماران