هیئت استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینان‎بخشی(IAASB) به تازگی سه استاندارد مدیریت کیفیت خود را منتشر کرد. این استانداردها رویکردی قوی، فعال، مقیاس پذیر و موثر را برای مدیریت کیفیت ترویج داده و تکامل قابل توجهی از استانداردهای کنترل کیفیت موجود را نشان می دهند. استاندارهای جدید و اصلاح شده رویکرد مدیریت کیفیت را تقویت و به روز می‎کنند.
به گفته تام سیدنشتاین، مدیر IAASB، "این استانداردها حرفه حسابرسی را به جای" کنترل "، به سوی رویکردی پیشرفته در "مدیریت" کیفیت هدایت می‎کنند. این استانداردها مسئولیت بیشتری را در قبال بهبود مستمر کیفیت تعاملات و اصلاح آنها در صورت بروز کمبودها به عهده رهبری شرکت می‎گذارند. هنگامی که این استانداردها به صورت موثر پیاده سازی شوند، باید اطمینان حاصل شود که تعهد به کیفیت در قلب استراتژی و عملیات شرکت قرار دارد.
مجموعه استانداردها عبارتند از:

  • استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت ISQM1، مدیریت کیفیت شرکت‌هایی که حسابرسی یا بررسی صورت‎های مالی را انجام می‎دهند، یا سایر اطمینان‎بخشی‎ها و خدمات مرتبط
  • ISQM 2 ، بررسی کیفیت تعامل
  •  استاندارد بین المللی حسابرسی 220 (اصلاح شده)، مدیریت کیفیت در حسابرسی صورت‎های مالی

این استانداردها از 15 دسامبر 2022 اجرا می‎شوند
هیئت استانداردهای بین المللی حسابرسی و اطمینان‎بخشی(IAASB) همچنین برای حمایت از اجرای استانداردهای جدید، پایگاههایی را برای نتیجه‎گیری و طرح نظرات ایجاد کرده است که در وب سایت IAASB موجود است. مطالب بیشتر در این باره در سال 2021 منتشر خواهد شد.

https://www.iaasb.org/news-events/2020-12/iaasb-raises-bar-quality-management

شماران