بنابر نظرسنجی انجام شده توسط موسسه گارتنر، مشتریان خدمات حسابرسی پیش بینی می‎کنند بر اثر عوامل متعددی همچون تورم، همه‎گیری بیماری کووید 19 و ترکیب ها و واگذاری ها، حق الزحمه های حسابرسی در سال 2021 افزایش خواهد یافت.
این بررسی نشان داد که 62٪ از شرکت های نظرسنجی شده انتظار افزایش حق الزحمه های حسابرسی در سال جاری را دارند. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته،  از 166 شرکت تجاری دولتی و خصوصی، سازمان‎هایی که حداقل 25% از امور داخلی خود را به صورت خودکار کنترل می‎کنند ( استفاده از کنترل های داخلی خودکار و ماشینی)،  به طور متوسط 27٪ هزینه حسابرسی کمتری پرداخت می کنند. از میان پاسخ دهندگان، 81٪ از موسسات حسابرسی عضو Big Four استفاده می‌کردند.  در این بررسی موسسه گارتنر از 166 سازمان مورد بررسی، 124 سازمان را بر اساس تأثیر خودکارسازی کنترل های داخلی بر مبلغی که در نهایت برای حق الزحمه های حسابرسی پرداخت شده، مورد تحلیل قرار داد.
این بررسی بیانگر افزایش مداوم حق الزحمه های حسابرسی است که با فشارهای ناشی از تورم در سال جاری بوده، موردی که بر بخش‎های بسیاری از اقتصاد تاثیر گذاشته و این در حالی است که  آمریکا و سایر نقاط جهان برای خلاصی از بیماری همه‎گیر کرونا تلاش می‎کنند. همچنین این همه‎گیری  در سال گذشته، روند تغییر مسیر به سمت فن‎آوری‎هایی مانند حسابرسی از راه دور و استفاده روزافزون از خودکار سازی و استفاده از ماشین در عملیات حسابرسی و کنترل های داخلی را تسریع کرد چرا که بسیاری از حسابرسان در خانه و خارج از دفاتر خود کار می‎کردند.
شرکت هایی با مالکیت کمتر از 50 شرکت فرعی، که بیش از 25% از این شرکت های فرعی کنترل های داخلی خودکار داشتند، 52% حق الزحمه حسابرسی کمتری از سایر شرکت ها (شرکت هایی که کمتر از 25% کنترل های داخلی خودکار داشتند) گزارش کردند. شرکت هایی با مالکیت بیش از 250 شرکت فرعی، که بیش از 25% از این شرکت های فرعی کنترل های داخلی خودکار داشتند، 27% حق الزحمه حسابرسی کمتری پرداخت کردند.
اشوانی گوپتا، مدیر امور مالی موسسه گارتنر ، طی بیانیه‎ای اظهار داشت: "با افزایش قابل توجه حق الزحمه های حسابرسی، راهبران امور مالی باید توجه داشته باشند که سازمان‎ها با سطح بالایی از خودکار سازی کنترل ها داخلی، به طور متوسط حق الزحمه های حسابرسی مستقل بسیار کمتری را پرداخت می‎کنند. بیشترین کاهش در سازمان‎هایی دیده شده که بین 1 تا 50 کنترل داخلی داشته‎اند. این امر نشان دهنده این موضوع است که زمانی که صحبت از حسابرسی باشد، آغاز به کار خودکارسازی کنترل هایی داخلی مزایای بالقوه‏ای در خصوص حق الزحمه ها دارا است. خودکار سازی کنترل های داخلی ‎ نه تنها در کاهش خطرات احتمالی گزارشگری مالی و حسابرسی بلکه در هزینه‎های حسابرسی نیز می‎تواند نقش داشته باشد. همانگونه که سازمان‎ها در خودکار سازی کنترل های داخلی سرمایه گذاری می‎کنند این امر می‎تواند در آینده بحث مهمی برای کاهش هزینه های حسابرسی باشد."
به استناد این گزارش 69% پاسخ دهندگان در هر گروه اظهار داشتند، هزینه حسابرسی بیشترین رشد را در سال گذشته به خصوص در بخش های بانکی و بیمه داشته است. شرکت های خدمات مالی فرآیند حسابداری پیچیده‎تری دارند و ارائه گزارشگری مالی  آن ها زمان بیشتری را از حسابرس طلب می‎کند. شرکت‎های بیمه همچنین بیشترین کنترل های داخلی را نسبت به سایر صنایع تجربه می کنند.
از طرف دیگر، طبق این گزارش 41% از پاسخ‎دهنده‎گان در رابطه با افزایش حق الزحمه ها در سال 2020 عنوان کردند بخش فناوری و مخابرات کمترین تأثیر را از افزایش حق الزحمه ها نشان داده است. میزان افزایش حق الزحمه ها در شرکت‎هایی که گزارش افزایش کارمزد در آنها داده شده قابل توجه بوده و 22% از پاسخ دهنده‎گان افزایش "قابل توجه" دستمزدها را تا 6% یا بیشتر در مقایسه با سال 2019 گزارش می‎کنند.
عوامل اصلی افزایش حق الزحمه ها حسابرسی، از تورم تا موارد مربوط به بیماری کووید 19 هستند اما سازمان‎هایی که با موسسه حسابرسی اصلی خود مذاکره کرده و جایگاه محکمی را برای خود تعریف کرده‎اند، این توانایی را دارند که هزینه کمتری نسبت به حق الزحمه افزایش یافته پرداخت کنند. از پاسخ‌دهندگانی که سعی در مذاکره در مورد دستمزدهای خود داشتند، 45٪ اظهار داشتند که دستمزدهای آنها بیش از 6٪ کاهش یافته است

 

لینک خبر:
https://www.accountingtoday.com/news/audit-fees-expected-to-rise-62-this-year

شماران