محسن قاسمی، دبیرکل انجمن، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران جزئیات راه‌اندازی آزمایشی کانال رسمی پادکست‌های انجمن حسابداران خبره ایران را تشریح کرد

قاسمی در این گفت‌وگو تاکید کرد: با توجه به تجربه بسیار موفق انتشار ویدئوهای مربوط به انجمن در سرویس اشتراک ویدئوی «آپارات»، در دبیرخانه انجمن تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی کانال پادکست‌های انجمن حسابداران خبره ایران در سرویس اشتراک پادکست «شنوتو»، از این پس فایل‌های صوتی متنوعی را علاوه بر ویدئوهای انجمن منتشر کنیم. وی تصریح کرد: همان طور که در راه‌اندازی کانال ویدئوهای انجمن هدف نهایی‌مان این بود که سرانجام یک کانال تلویزیونی آفلاین برای انجمن داشته باشیم و اکنون تا حد زیادی این هدف محقق شده است؛ هدف نهایی‌مان از راه‌اندازی این کانال پادکست‌ها نیز این است که سرانجام یک کانال رادیوی آفلاین برای انجمن ایجاد کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، محسن قاسمی، دبیرکل انجمن، در گفت‌وگویی اختصاصی با این پایگاه اطلاع‌رسانی از راه‌اندازی کانال رسمی پادکست‌های انجمن حسابداران خبره ایران در سرویس اشتراک پادکست «شنوتو» خبر داد. وی در آغاز این گفت‌وگو پیش‌بینی کرد: با توجه به این که ابزار رسانه‌ای «پادکست» (Podcast) در زمره رسانه‌های گرم طبقه‌بندی می‌شود، به سرعت می‌تواند به ابزار بسیار پرنفوذ برای رساندن پیام‌های مختلف انجمن به مخاطبان آن از طیف‌های گوناگون تبدیل شود.

 

طبل قبیله‌ای و غول خجالتی

قاسمی یادآور شد: «رسانۀ گرم (Hot Media)» اصطلاحی است که نخستین بار مارشال مک‌لوهان (Marshal McLuhan) برای اشاره به رسانه‌هایی به‌کار برد که مخاطب در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز فراوان ندارد. شاخص‌ترین نمونۀ رسانه‌های گرم «رادیو» است. جذاب‌ترین ویژگی رادیو همواره این بوده است که مخاطب آن، همزمان با انجام دادن بیشتر کارهای روزمرۀ خود، می‌تواند از برنامه‌های مختلف رادیویی نیز استفاده کند. در حالی که مخاطبان «رسانۀ سرد (Cool Media)» برای دریافت پیام آن، نیازمند تمرکز فراوان هستند. شاخص‌ترین نمونۀ رسانه‌های سرد نیز «تلویزیون» است. به همین دلیل، مک‌لوهان به تلویزیون صفت «غول خجالتی»، و به رادیو صفت «طبل قبیله‌ای» داده بود!

 

سردیِ ویدئو و نوشته؛

گرمیِ فایل‌های صوتی

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال، شبکه اجتماعی تلگرام که این روزها به شدت در کشور ما همه‌گیر شده است؛ و تقریباً همۀ اشخاص حقیقی و حقوقی، از طیف‌های مختلف، از این پلتفرم برای تبلیغ و معرفی خود و به اشتراک‌گذاری منابع گوناگون (اخبار، گزارش‌ها، منابع آموزشی، ...) استفاده می‌کنند، بی‌تردید در زمرۀ رسانه‌های سرد است. چرا که به‌جز فایل‌های صوتی به‌اشتراک‌گذاشته‌شده در تلگرام، استفادۀ از سایر پست‌های آن نیازمند تمرکز است. به عنوان، مثال همین مصاحبه را که به صورت نوشته در تلگرام و وبسایت انجمن منتشر می‌کنیم؛ خواندنش باید با تمرکز انجام شود. مثلاً نمی‌شود در حال رانندگی این مصاحبه را هم بخوانیم. ولی وقتی این مصاحبه به صورت فایل صوتی باشد، به راحتی می‌شود آن را هنگام رانندگی نیز گوش داد. این قابلیت جادوی رسانه‌های گرم و راز ماندگاری اثربخش‌ترین رسانۀ گرم، یعنی رادیو، است.

 

IICA TV

تلویزیون آفلاین انجمن حسابداران خبره ایران

دبیرکل انجمن با اشاره به تجربه بسیار موفق راه‌اندازی کانال رسمی ویدئوهای انجمن در سرویس اشتراک ویدئوی «آپارات»، گفت: از همان ماههای نخست که مفتخر به خدمت تمام‌وقت در دبیرخانه انجمن شدم، قصد داشتم با الگوبرداری از AICPA TV (تلویزیون آفلاین انجمن حسابداران رسمی آمریکا) یک کانال رسمی برای اشتراک‌گذاری ویدئوهای انجمن راه‌اندازی کنم. سرانجام هم در بهمن‌ماه سال 1394 این کانال را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کردیم. قاسمی یادآور شد: تا الان که چیزی حدود دو سال از راه‌اندازی این کانال می‌گذرد، مجموعاً 52 ویدئو (به طور میانگین، هر دو هفته یک ویدئو) منتشر کرده‌ایم و این ویدئوها مجموعاً حدود 27هزار بار دیده شده‌اند (به طور میانگین، هر ویدئو بیش از 500 بار). ضمن این که طی دو سال گذشته هر رویدادی که توسط انجمن برگزار شده است، از جمله، مجامع عمومی، همایش‌ها و آیین‌های گرامیداشت (روز حسابدار – جشن چهل‌سالگی مجله حسابدار)، ویدئوهای آن را در این کانال منتشر کردیم.

 

وی تاکید کرد: این اتفاق بسیار بزرگی در انجمن است. چرا که طی دو سال گذشته، هر همایشی را که در تهران برگزار کردیم، همه اعضای انجمن و سایر علاقه‌مندان در نقاط مختلف ایران و جهان به راحتی به ویدئوهای کامل آن به صورت رایگان دسترسی داشتند و دارند. بسیاری از این ویدئوها حتی در میان‌مدت هم می‌توانند کارکرد ویدئوهای آموزشی را داشته باشند. در عمل هم همین طور بود و ویدئوهای این سه همایش اخیر مورد استفاده طیف بزرگی از حسابداران، حسابرسان، مدیران مالی و دیگر ذینفعان قرار گرفت. به عنوان مثال، ویدئوهای سی و هفتمین همایش انجمن که با عنوان «اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در عرصه عمل»، در روز سه‌شنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، در تهران، سالن همایش‌های رازی برگزار شد؛ هنوز که هنوز است توسط طیف بزرگی از علاقه‌مندان به عنوان فایل‌های آموزشی مسائل مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که آن همایش با سخنرانی مقامات و مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد و حرف و نظر آنان در بسیاری از مسائل مالیاتی حجت و فصل‌الخطاب است.

 

قاسمی افزود: ویدئوهای دو همایش بعدی انجمن هم که به پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی و صنعت بیمه کشور اختصاص داشت، همگی جزو معدود منابع آموزشی ویدئویی به زبان فارسی هستند که در ارتباط با پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در ایران منتشر شده‌اند. به عبارت دیگر، امروز می‌توانیم بگوییم که ایده اولیه‌مان از راه‌اندازی این کانال، که می‌خواستیم کارکردی همانند یک تلویزیون آفلاین برای انجمن داشته باشد (مثل، AICPA TV)، هم اکنون محقق شده است؛ و این واقعاً مایه خرسندی است.

 

IICA Podcasts

رادیوی آفلاین انجمن حسابداران خبره ایران

دبیرکل انجمن در ارتباط با راه‌اندازی آزمایشی کانال پادکست‌های (فایل‌های صوتی) انجمن حسابداران خبره ایران گفت: تجربه بسیار موفق راه‌اندازی کانال رسمی ویدئوهای انجمن در سرویس اشتراک ویدئوی «آپارات» این انگیزه قوی را در ما پدید آورد که با همان رویکرد، اقدام به راه‌اندازی کانالی برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی مربوط به انجمن و به طور کلی مربوط به حسابداری کنیم. در واقع، هدف‌مان از راه‌اندازی این کانال این است که پس از مدتی یک رادیوی آفلاین برای انجمن داشته باشیم.

 

قاسمی افزود: این کار نیز همانند راه‌اندازی کانال تلویزیونی آفلاین، اقدامی رایج نزد سازمانهای مختلف حتی انجمن‌های بزرگ حسابداری جهان است. به عنوان مثال، انجمن حسابداران خبره رسمی انگلستان (ACCA) یک کانال بسیار پربار برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی مربوط به آن انجمن دارد که بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها فایل‌های صوتی آموزشی در زمینه‌های متنوع هستند (اینجا). علاوه بر ACCA، نهادهای دیگری همچون بنیاد IFRS، انجمن حسابداران خبره انگلستان و ویلز، موسسۀ دیلویت، موسسه پرایس واتر هاوس کوپرز، و ... نیز کانال‌های بسیار پرنفوذی برای انتشار فایل‌های صوتی خود دارند.

 

انتخاب پلتفرم ایرانی «شنوتو»

http://shenoto.com/iica_ir

قاسمی در ارتباط با پلتفرم مورد استفاده انجمن برای به‌اشتراک‌گذاری پادکست‌ها (فایل‌های صوتی) گفت: در سطح جهان پلتفرم‌های شناخته‌شده‌ای همچون iTunesبرای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی با توجه به این که برخی از این پلتفرم‌ها در ایران در دسترس نیستند، و ممکن است سایر آنها نیز به دلایلی مختلف در آینده از دسترس خارج شوند، به این جمع‌بندی رسیدیم که همانند انتخاب پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئوهای انجمن که از یک پلتفرم قدرتمند ایرانی (آپارات) استفاده کردیم؛ برای به‌اشتراک‌گذای فایل‌های صوتی انجمن نیز از یک پلتفرم قدرتمند ایرانی (شنوتو) استفاده کنیم.

 

دبیرکل انجمن در ادامه افزود: البته این گزینه را هم بررسی می‌کنیم که آیا می‌توانیم در آینده یک پلتفرم اختصاصی برای انجمن و حتی برای کل اعضای انجمن و حسابداران داشته باشیم یا نه؟ با این ملاحظه که پلتفرم مذکور قطعاً باید از پلتفرم‌های کنونی بهتر باشد. و گرنه استفاده از آن منطقی نخواهد بود.

 

فایل صوتی خوانش یادداشت:

گواهینامه‌های حرفه‌ای: راهکاری اثربخش برای ترویج

حرفه‌ای‌گری در حسابداری ایران (محسن قاسمی)

قاسمی در پایان گفت: با توجه به این که هم اکنون مهم‌ترین اقدامی که توسط انجمن در حال برنامه‌ریزی و اجراء است، برگزاری آزمون‌های اعطای گواهینامه‌های خبرگی است، کانال رسمی پادکست‌های انجمن را با فایل صوتی خوانش یادداشتی در همین ارتباط افتتاح کرده‌ایم؛ که از همه اعضای انجمن و دیگر علاقه‌مندان دعوت می‌کنم به این فایل صوتی (حدود هشت دقیقه‌ای) گوش فرادهند. 

محسن قاسمی، دبیرکل انجمن، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران جزئیات راه‌اندازی آزمایشی کانال رسمی پادکست‌های انجمن حسابداران خبره ایران را تشریح کرد

 
شماران