IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 Opening

 

چهلمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با عنوان «مدیریت هزینه: در عمل»، عصرگاه چهارشنبه، 11 مهر 1397، با حضور قریب به چهارصد تن از اعضای انجمن، مدیران و کارکنان حرفه‌ای موسسات حسابرسی، مدیران و کارشناسان ارشد صنایع نفت، گاز و برق، و شرکت‌ها و موسسات فعال در صنایع مختلف، و دیگر علاقه‌مندان در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، در آغاز چهلمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران که با عنوان «مدیریت هزینه: در عمل»، از ساعت 14:00 تا 19:30، در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، برگزار شد؛ محسن قاسمی، دبیرکل انجمن و دبیر اجرایی همایش، ضمن خوشامدگویی به حضار، مراتب سپاسگزاری خود را از همه شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران برگزاری همایش ابراز کرد. وی در این بخش از سخنان خود، از همگی حضار برای اعتماد و پشتیبانی همیشگی از انجمن در برگزاری همایش‌های تخصصی؛ از اعضای کارگروه همایش، آقایان منصور شمس‌احمدی، سعید جمشیدی‌فرد، دکتر مهران آقایی، دکتر عبدالرضا تالانه، و دکتر مهدی مرادزاده‌فرد، برای طراحی درون‌مایه همایش طی حدود چهار ماه گذشته؛ از دبیر علمی همایش، سرکار خانم دکتر هنگامه مقدس‌پور، برای پیگیری امور علمی و تامین محتوای همایش؛ و نیز از سخنرانان محترم؛ و کارکنان دبیرخانه انجمن؛ ابراز کرد.

 

قاسمی در این بخش از سخنان خود، به طور ویژه مراتب سپاسگزاری خود را از حامیان مالی همایش، بانک انصار، شرکت شماران سیستم، شرکت همکاران سیستم، و شرکت سپیدار سیستم، ابراز کرد و حمایت همیشگی این حامیان محترم در برگزاری همایش‌های انجمن را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد. دبیر اجرایی همایش، همچنین، از موسسات حسابرسی هشیاربهمند، ارقام‌نگرآریا، و سخن حق، و نیز سازمان حسابرسی ارتش و بانک رسالت به دلیل ثبت‌نام شمار قابل توجهی از مدیران و کارکنان حرفه‌ای خود برای شرکت در این همایش قدردانی کرد.

 

دبیر اجرایی همایش در ادامه، با اشاره به سی و نه همایشی که انجمن حسابداران خبره ایران از سالهای آغازین دهه 1370 تا کنون برگزارکرده است (اینجا)، بر این نکته تاکید کرد که موضوع اغلب این همایش‌ها در زمان خود بسیار بدیع و از حرفه حسابداری ایران جلوتر بوده است. وی در همین ارتباط، با اشاره به هفت همایش تخصصی برگزارشده توسط انجمن در زمینه تخصصی حسابداری مدیریت (از سال 1376) یادآور شد که چهلمین همایش انجمن نیز در واقع هشتمین همایش تخصصی برگزارشده توسط انجمن در این زمینه تخصصی است، و از حیث فراوانی، موضوع حسابداری مدیریت در جایگاه نخست موضوعات تخصصی مورد توجه انجمن طی قریب به سه دهه گذشته قرار داشته است.

 

دبیرکل انجمن، در همین ارتباط، با یادآوری سابقه قریب به سه دهه برگزاری دوره‌های آمادگی برای شرکت در آزمون‌های عضویت در انجمن حسابداران مدیریت خبره (cima) توسط انجمن حسابداران خبره ایران، به برگزاری نخستین آزمون حسابدار مدیریت خبره انجمن حسابداران خبره ایران در روز شنبه، 11 آذر 1396، اشاره کرد؛ و این آزمون را به عنوان نخستین آزمون حرفه‌ای کتبی، سراسری و متحدالشکل برگزارشده در ایران برای گواهی کردن صلاحیت حرفه‌ای حسابداران حرفه‌ای شاغل در زمینه تخصصی حسابداری مدیریت، نقطه عطفی در ارتقاء جایگاه حسابداران مدیریت در ایران دانست؛ و علاقه‌مندان به دریافت این گواهینامه حرفه‌ای را به شرکت در دومین آزمون - که در روز شنبه، 26 آبان 1397، برگزار خواهد شد فراخواند. وی در پایان یادآور شد، داوطلبان شرکت در این آزمون برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام تا پایان مهرماه 1397 مهلت دارند تا با مراجعه به وبگاه انجمن حسابداران خبره ایران نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام و ارسال درخواست خود اقدام کنند (این پیوند).

 

 

 IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 Mansour ShamsAhmadi

 

«سخنرانی افتتاحیه»

منصور شمس احمدی

رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، حسابدار رسمی، عضو خبره انجمن در شاخه‌های تخصصی حسابدار مستقل خبره، و حسابدار مدیریت خبره

 

در ادامه، منصور شمس احمدی، رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و رئیس کارگروه همایش انجمن، در قالب سخنرانی افتتاحیه، با اشاره به موضوعات کاربردی متنوعی که طی سه دهه گذشته در همایش‌های انجمن به آن‌ها پرداخته شده است (فهرست همایش‌های انجمن)، اظهار داشت، ما به عنوان حسابداران حرفه‌ای سالهاست که راهکارهای عملی خود را در زمینه‌های بسیار بااهمیتی همچون راهبری شرکتی، کنترلهای داخلی، و شفافیت مالی به مسئولان ارائه کرده‌ایم. ولی آن طور که باید و شاید به این مسائل توجه نشده است. از این رو، امروزه شاهدیم که ابعاد این مسائل و مشکلات غالباً گسترده‌تر شده است.

 

 

IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 Dr Hengameh MoghaddasPour

 

«گزارش دبیر علمی»   (دانلود اسلایدها)

دکتر هنگامه مقدس‌پور

دبیر علمی همایش، حسابدار مدیریت خبره عضو انجمن حسابداران خبره ایران، دکتری حسابداری از دانشگاه تهران، مدیرعامل شرکت تحلیل‌گران کسب و کار پتروآروین، مدرس دانشگاه

 

در ادامه بخش آغازین همایش، دکتر هنگامه مقدس‌پور، دبیر علمی همایش و عضو خبره انجمن حسابداران خبره ایران در شاخه تخصصی حسابدار مدیریت خبره، با حضور در جایگاه، به ارائه گزارش دبیر علمی همایش پرداخت. وی در سخنرانی خود پس از مروری گذرا بر مفاهیم بنیادین حسابداری مدیریت و مدیریت هزینه، و تاکید بر مفهوم "اندازه‌گیری" در علوم و فنون مختلف، یادآور شد که جوهره اصلی حسابداری مدیریت این باور است که هر چیزی قابل اندازه گیری باشد، قابل مدیریت است.

 

دبیر علمی همایش، در ادامه سخنان خود، محورهای اصلی همایش را به ترتیب: مدیریت و اطلاعات مالی، جایگاه بورس در تامین کارای منابع بنگاه‌ها، مدیریت هزینه در شرکت ملّی گاز ایران با نگاه ملّی به گاز و نگاه شرکتی به این مجموعه، مدیریت هزینه در صنعت برق، و مدیریت هزینه در صنعت بیمه کشور اعلام کرد. وی در پایان، با اشاره به جایگاه ویژه و اهمیت حسابداری مدیریت در انجمن حسابداران خبره ایران، طراحی و اعطای گواهینامه «حسابدار مدیریت خبره (CMA)» از سوی انجمن حسابداران خبره ایران را گامی ارزشمند در راستای ارتقای جایگاه حسابداران مدیریت در ایران و کمکی موثر در راستای تقویت جایگاه این زمینه تخصصی در سازمان‌ها و بنگاه‌های مختلف فعال در بخش‌های مختلف کشور دانست.

 

پس از ارائه سخنرانی‌های آغازین، توسط رئیس شورای عالی انجمن، و دبیر اجرایی و دبیر علمی همایش، مقالات همایش با موضوعات مشخص زیر توسط سخنرانان نامبرده، در دو نشست جداگانه ارائه شدند.

 

 

نشست اول:

 

IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 Aziz Alivar

 

«مدیریت و اطلاعات مالی»   (دانلود اسلایدها)

عزیز عالی‌ور

عضو کمیته فنی و استانداردهای جامعه حسابداران رسمی ایران، عضو اسبق کمیته فنی و مدیر ارشد اسبق بخش تحقیقات حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی، مشاور طراحی سامانه‌های هزینه‌یابی (به‌ویژه ABC) در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، عضو انجمن حسابداران مدیریت خبره استرالیا، مدرس دانشگاه، و نویسنده و مترجم کتاب‌های متعدد در زمینه حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام‌شده

 

 

IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 Dr Peyman Molavi

 

«جایگاه بورس در تامین کارای منابع بنگاه‌ها»   (دانلود اسلایدها)

دکتر پیمان مولوی

بنيانگذار تامين مالي و سرمايه‌گذاري مولوي، بنيانگذار اكادمي تامين مالي و سرمايه‌گذاري مولوي، دبيركل انجمن اقتصاددانان ايران، مدير منطقه‌اي سويس يونيورسال بنكينگ، مدرس مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT)، عضو انجمن حسابداران خبره ایران

 

 

نشست دوم:

 

IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 MohammadReza Seddighi

 

«شرکت ملی گاز ایران: مدیریت هزینه در مقیاس بنگاه و ملّی»   (دانلود اسلایدها)

محمدرضا صدیقی

عضو هیئت مدیره و مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملّی گاز ایران، رئيس هيئت مديره شرکت بازرگاني گاز ايران، عضو انجمن حسابداران خبره ایران

IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 Dr Davoud Manzour

 

«مدیریت هزینه در صنعت برق»   (دانلود اسلایدها)

دکتر داوود منظور

قائم مقام مدیرعامل و معاون هماهنگی مالی و پشتیبانی امور مجامع شرکت توانیر، دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، و نویسنده و مترجم کتاب‌های متعدد در زمینه اقتصاد و انرژی

 

IICA 40th Seminar Cost Management in Practice 1397 07 11 Dr Amir Safari

 

«مدیریت هزینه در صنعت بیمه»   (دانلود اسلایدها)

دکتر امیر صفری

رئیس پژوهشکده بیمه (وابسته به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران)، دكتري مديريت مالي از دانشگاه كارلسروهه آلمان، مدرس دانشگاه

 

«میزگرد پرسش و پاسخ: چالش‌های اجرایی پیاده‌سازی سامانه‌های هزینه‌یابی در بنگاه‌ها»

عزیز عالیور، دکتر هنگامه مقدس‌پور، دکتر محسن قاسمی

در بخش پایانی همایش، عزیز عالیور و هنگامه مقدس‌پور، با حضور در میزگرد پرسش و پاسخی که توسط محسن قاسمی اداره شد، به پرسش‌های کتبی حضار در ارتباط با چالش‌های اجرایی پیاده‌سازی سامانه‌های هزینه‌یابی در بنگاه‌ها پرداختند.

 

مشروح گزارش همایش و سخنرانی‌ها

مطابق اعلام دبیرخانه اجرایی همایش، گزارش کامل همایش، شامل متن کامل سخنرانی‌ها و مقالات، در شماره 318، مهر 1397، ماهنامه حسابدار منتشر خواهد شد. همچنین، مطابق رویه مورد عمل در سه سال گذشته، فیلم کامل بخش‌های مختلف همایش (سخنرانی‌ها، مقالات، و میزگرد) ظرف روزهای آینده از طریق کانال رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در آپارات (به نشانی: https://www.aparat.com/iica_ir) منتشر خواهد شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

شماران