در سپتامبر 2015، رهبران جهان براي اتخاذ يک برنامه جهاني و تحول براي توسعه پايدار، با مجموعهاي از اهداف توسعه پايدار به عنوان هسته مرکزي آن، با يکديگر ديدار کردند. در این راستا، گروهی از برجسته‎ترین دانشمندان جهان راهنماي ارزشمندي تحت عنوان «گزارش توسعه پایدار جهانی» (GLOBAL SUSTAINABLE DEVELOPMENT REPORT) برای تدوين اهداف توسعه پايدار فراهم کردند. هدف و کارکرد اصلی این گزارش اطمينان از این است که تلاشهاي در حال انجام در گستره جهانی توسط بهترين شواهد و مشاورههاي علمي پشتیبانی مي‌‌شود. انتشارات انجمن حسابداران خبره ایران در راستای تحقق برنامه راهبردی انجمن و خدمت‎رسانی و کمک به عموم ذینفعان در سرتاسر کشور در امر برنامه‎ریزی اقدام به ترجمه و انتشار این گزارش ارزشمند کرده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، «گزارش توسعه پايدار جهاني» تنها گزارش جامع جهاني در توسعه پايدار است. اين گزارش، طيف گستردهاي از ارزيابيهاي علمي موجود را به ارمغان آورده است و با توجه به ديدگاههاي جوامع علمي در سرتاسر جهان، يک راهکار يکپارچه را براي بررسي پيشرفت کلي و مسيرهاي توسعه پايدار آينده مرور مي‌‌کند.
 
مطابق پیشگفتار این گزارش که به قلم «وو هونگبو» معاون دبيرکل سازمان ملل متحد در امور اقتصادي و اجتماعي نوشته شده است، براي تهيه این گزارش از سامانههاي سازمان ملل متحد، دانشمندان، مقامات و دست اندرکاران دولتي، و عموم ذينفعان استفاده گستردهاي شده است. بيش از 500 دانشمند مستقل و کارشناسان بسياري از نهادهاي سازمان ملل متحد و سازمانهاي وابسته به آن واقع در نقاط مختلف جهان در تهيه ‌‌اين گزارش کمک کردهاند.
 
برای تدوین این گزارش، از محققان و دانشمندان سرتاسر جهان دعوت به عمل آمد تا چکيده يافتهها و راه حلهاي پژوهشهاي علمي خود، مربوط به توسعه پايدار را براي جلب توجه سياستگذاران ارائه کنند. در پاسخ به این فراخوان بین‎المللی، 187 چکيده علمي ارسال شد و پس از يک بررسي عمومي، از تعدادي از آنها در اين گزارش استفاده شد.
 
در اين گزارش تلاش شده است طيف گسترده‎ای از ديدگاههاي علمي مربوط به سياستگذاري و نه سياست دستوري را ارائه کند. اين گزارش، پيشنهادهایی نیز درباره چگونگي ارتقاي ارتباطات دانشمندان و سياستگذاران در سطوح ملي و بين‌‌المللي، به ويژه در سطح دوم (بين‌‌المللي) از طريق مجمع عالي سياسي ارائه مي‌‌دهد. اين گزارش اهداف توسعه پايدار به عنوان يک سامانه به هم پيوسته را آزمون می‎کند، چگونگي ارتباط دروني اهداف مرتبط با مقاصد خود را تجزيه و تحليل مي‌‌کند، و اين که چگونه پيشرفت به سوي يک هدف ممکن است وابسته به دستيابي به هدف ديگر باشد و به پيشرفت به سوي اهداف ديگر کمک کند. چنين ارزيابي يکپارچهاي از اهداف توسعه پايدار و برنامه پس از سال 2015 از ويژگيهاي استاندارد گزارش توسعه پايدار جهاني آينده است.
 
وو هونگبو در پایان این پیشگفتار تاکید می‎کند: سال 2015 سالي تاريخي بود. در ماه سپتامبر، برنامهاي بلندپروازانه که ما را به سمت آيندهاي پايدار براي مردم و سياره زمين حرکت مي‌‌دهد، اتخاذ شد. اما اتخاذ اين برنامه تنها گام اول بود. تبديل آن به واقعيت، به کار و تعهد از سوي همه ما نياز دارد. جامعه علمي نقش بسيار مهمي دارد تا مشاورهها و شواهد خود را با سياست گذاران به شيوهاي کامل به اشتراک بگذارد و با آنان گفتگو کند، و گزارش توسعه پايدار جهاني ابزاري برای تسهيل اين تبادل است. بیایید در راهمان به سوي آيندهاي که مطلوب ما است، از آن استفاده کنيم.
 
مسئولیت ترجمه این کتاب بر عهده محمدرضا مهربان‎پور، دانش‎آموخته دکتری حسابداری از دانشگاه پوترا (مالزی) و عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران بوده است. چاپ این کتاب نیز توسط انتشارات انجمن حسابداران خبره ایران و با حمایت مالی موسسات حسابرسی ارقام‎نگر آریا، دایارهیافت، و هادی بینات انجام شده است.
 
فهرست مطالب کتاب /
راه های خرید

علاقه‎مندان می‎توانند صفحات آغازین این کتاب شامل پیشگفتار و فهرست مطالب را از وبگاه انجمن حسابداران خبره ایران (این پیوند) دریافت کنند. توزیع و پخش این کتاب به صورت انحصاری از طریق انتشارات انجمن حسابداران خبره ایران انجام خواهد شد. علاقه‎مندان می‎توانند برای خرید این کتاب به بهای 300.000 ریال به دفتر انجمن حسابداران خبره ایران به نشانی تهران، خیابان استاد نجات الهی شماره 108 طبقه دوم مراجعه کنند یا برای خرید از راه دور و دریافت آن از طریق پست مبالغ مربوطه به شرح زیر را به حساب جاری شماره 45053555 نزد شعبه مرکزی (کد: 450) بانک تجارت یا حساب جاری شماره 0106136897007 نزد شعبه خیابان آیت اله طالقانی (کد: 94) بانک ملّی ایران هر دو به نام انجمن حسابداران خبره ایران واریز و تصویر فیش واریزی را با ذکر نام، نشانی پستی (شامل کدپستی ده رقمی)، و شماره تماس خود به نمابر 88899722 ارسال فرمایند.

بهای خرید + هزینه پست عادی به تهران و شهرهای دیگر: 310.000 ریال
بهای خرید + هزینه پست سفارشی به تهران: 360.000 ریال
بهای خرید + هزینه پست سفارشی به شهرهای دیگر: 380.000 ریال
شماران