در این همایش، قائم مقام و تنی چند از مدیران کل سازمان امور مالیاتی کشور، معاون بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، و مدير گروه ماليه عمومي و عضو هیات علمی رسمی مرکز پژوهشهای مجلس در سخنرانیهای خود ابعاد مختلف اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم (مصوب 31 تیر 1394) را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، ظهر روز گذشته (سه شنبه) سی و هفتمین همایش سراسری انجمن حسابداران خبره ایران با عنوان «اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم در عرصه عمل» با حضور پرشور قریب به هفتصد نفر از اعضای انجمن و دیگر علاقه مندان سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
 
افتتاحیه همایش
در آغاز همایش، محسن قاسمی دبیرکل انجمن و دبیر اجرایی همایش ضمن خوشامدگویی به حضار از رحمت اله صادقیان رئیس شورای عالی انجمن درخواست کرد تا با حضور در جایگاه سخنرانی نسبت به افتتاح سی و هفتمین همایش انجمن اقدام کرد. صادقیان در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن اشاره به برنامه راهبردی و سند چشم‎انداز انجمن حسابداران خبره ایران، برگزاری همایش‎های تخصصی با رویکرد کاملا کاربردی را از اهداف اصلی خدمت‎رسانی انجمن به جامعه بزرگ ذینفعان دانست.
 
گزارش دبیر علمی/
آغاز نشست اول

در ادامه، سعید جمشیدی فرد دبیر علمی همایش و عضو شورای عالی انجمن گزارش هیئت علمی همایش را ارائه کرد. سپس، نشست اول همایش با ارائه مقاله حسن امیری معاون بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع « مالیات و بازار سرمایه: با تاکید بر تجدید ارزیابی داراییها و IFRS» آغاز شد. در ادامه این نشست، سعید توتونچی مدير گروه ماليه عمومي و عضو هیات علمی رسمی مرکز پژوهشهای مجلس مقاله خود با موضوع «محورها و فرآیند اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم» را ارائه کرد. در پایان نشست نیز، مقاله «مالیات اشخاص خارجی» توسط احمد غفارزاده عضو هیات مستشاری امور مالیاتی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی ارائه شد.
 
آیین گرامی‎داشت محمد تقی‎نژاد عمران
به عنوان «چهره ماندگار مالیاتی»

همایش، با آیین گرامیداشت و تقدیر از یک عمر خدمات ماندگار و تاثیرگذار محمد تقی‎نژاد عمران از اعضای برجسته انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان «چهره ماندگار مالیاتی» ادامه یافت. غلامرضا سلامی از رئیسان ادوار مختلف شورای عالی انجمن و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی با حضور در جایگاه به معرفی محمد تقینژاد عمران و خدمات برجسته وی در زمینه های آموزش عالی مالیات در دانشگاه‎ها و خدمات اجرایی وی در سطوح مختلف سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت. سپس،‌ اعضای شورای عالی انجمن با حضور در جایگاه لوح تقدیر و هدیه‎ای را به نمایندگی از انجمن حسابداران خبره ایران به محمد تقی‎نژاد اعطاء کردند. سعید جمشیدی‎فرد نیز متن لوح تقدیر اعطایی به امضای رئیس شورای عالی انجمن را به شرح زیر قرائت کرد:
 
ارجمند گرانمایه
جناب آقای محمد تقینژاد عمران
بدینوسیله از یک عمر خدمات ارزشمند جنابعالی در آموزش مفاهیم مالیاتی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران  و مشارکت تأثیرگذار تان درراستای توسعه و اصلاح قوانین و مقررات و ساختارهای مالیاتی کشور در مقام عضو ارزشمند انجمن حسابداران خبره ایران تقدیر میشود. بیتردید منش اخلاقمدار و کردار حرفهای جنابعالی در سالهای دراز خدمتگزاری که همچنان در جایگاههای مختلف مستدام است، الگویی شایسته برای رهروان خدمتگزاری به میهن عزیز و حرفههای پاک حسابداری، امور مالی و مالیاتی است.برای جنابعالی تندرستی، شادکامی و کامیابی روزافزون آرزومندیم.
ارادتمند
رحمت اله صادقیان
رئیس شورای عالی
 
 
نشست دوم همایش
با سخنرانی مقامات سازمان امور مالیاتی کشور
در نشست دوم همایش مقالات «رسیدگی به تراکنشهای بانکی مشکوک » توسط علی رستمپور مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، «معافیتهای مالیاتی» توسط محمد برزگری معاون مدیرکل حسابرسی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، «جرم مالیاتی» توسط حسین تاجمیر ریاحی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، و «مالیات املاک و مستغلات» توسط احمد زمانی مدیرکل دفتر پژوهش و برنامهریزی سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شد.
 
نشست پرسش و پاسخ
به ریاست قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور
پس از پایان نشست دوم، مدیران کل سازمان امور مالیاتی کشور که در نشست دوم مقالات خود را ارائه کردند با حضور در «نشست پرسش و پاسخ» به ریاست محمدقاسم پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور قریب به یک ساعت و نیم نسبت به پاسخگویی فنی و تخصصی به پرسش‎ها و ابهامات حضار اقدام کردند.
 
گزارش مشروح همایش /
فایل پاورپوینت مقالات
در پایان همایش، دبیرخانه اجرایی همایش با صدور اطلاعیه‎ای اعلام کرد: بدین وسیله به اطلاع می رساند، مشروح گزارش سی و هفتمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با عنوان "اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم: در عرصه عمل" (سه شنبه، 11 خرداد 1395، سالن همایش های رازی) - شامل مشروح پرسش ها و پاسخ های مطرح شده در نشست پرسش و پاسخ با حضور قائم مقام و مدیران کل سازمان امور مالیاتی کشور - در شماره تیرماه مجله "حسابدار" (شماره 291) منتشر خواهد شد. فایلهای پاورپوینت ارائه مقالات نیز فردا (چهارشنبه) از طریق وبگاه انجمن و کانال رسمی انجمن در تلگرام در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
 
سپاسگزاری
دبیرخانه اجرایی همایش همچنین با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: بدین وسیله از همه بزرگوارانی که با حضور، مشارکت و حمایت ارزشمند و پرشور خود، انجمن حسابداران خبره ایران را در برگزاری سی و هفتمین همایش سراسری خود با عنوان "اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم: در عرصه عمل" (سه شنبه، 11 خرداد 1395، سالن همایشهای رازی) یاری رساندند؛ به ویژه، قائم مقام و مدیران کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور، معاونان و مدیران محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، رئیس، معاون مالی، و مدیر مالی محترم دانشگاه علوم پزشکی ایران، مدیر و کارکنان محترم مرکز همایش های رازی، حامیان محترم مالی، مدیران و حسابرسان محترم موسسات حسابرسی، شرکتهای نرم افزاری حسابداری، اعضای ارزشمند و همیشه پشتیبان انجمن حسابداران خبره ایران، مدیر اجرایی و کارکنان محترم مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT)، کارکنان همیشه خدمتگزار انجمن و دیگر حضار گرانمایه سپاسگزاریم. امید است، در همایش های آینده انجمن نیز از همکاری، مشارکت و حمایت دلگرم کننده همه این عزیزان بهره مند باشیم.
شماران