به گفته دبیرکل انجمن، در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید-19 و به دلیل تبعیت از منع برگزاری گردهمایی‌های حضوری، آیین گرامی‌داشت روز حسابدار سال 1399 انجمن حسابداران خبره ایران عصرگاه چهارشنبه، 19 آذر 1399، ساعت 18 در فضای مجازی اجرا خواهد شد. اعضای گرانمایه انجمن و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند در روز و ساعت یادشده با مراجعه به نشانی http://dl.pact.ir/14th-hesabdar-day.mp4 بخش‌های مختلف این آیین گرامیداشت را به صورت آنلاین مشاهده کنند. این مراسم به صورت همزمان از طریق اینستاگرام و آپارات انجمن حسابداران خبره ایران و اینستاگرام و آپارات مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) نیز قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، محسن قاسمی دبیرکل انجمن در گفت‌وگو با این پایگاه اطلاع‌رسانی جزئیات برگزاری آیین گرامی‌داشت روز حسابدار سال 1399 انجمن حسابداران خبره ایران را تشریح کرد. قاسمی در ابتدا، یاد و خاطره همه درگذشتگان یک سال گذشته به‌ویژه جان‌باختگان بیماری کووید-19 در حرفه حسابداری ایران و خانواده‌های محترم آنان در سرتاسر کشور را گرامی داشت، و برای این درگذشتگان آمرزش الهی و برای بازماندگان آنان شکیبایی آرزو کرد. وی در ادامه، فرارسیدن ایام گرامی‌داشت روز حسابدار را به اعضای گرانمایه انجمن و همه افراد حرفه‌ای شاغل در زمینه‌های تخصصی متنوع حرفه بزرگ حسابداری ایران شادباش گفت و تصریح کرد: روز حسابدار در واقع روز پاسداشت خدمتگزاران شریف و خستگی‌ناپذیر عرصه‌های شفافیت مالی، حسابدهی، تصمیم‌سازی، و مبارزه با تقلب‌های مالی و مفاسد اقتصادی است. وی در همین راستا، روز حسابدار را روز همه حسابداران حرفه‌ای شاغل در موقعیت‌های شغلی متنوع از جمله، حسابداران، رئیسان حسابداری، مدیران مالی، حسابرسان داخلی، حسابرسان مستقل، مشاوران مالی و دیگر اهالی شریف حرفه بزرگ حسابداری ایران دانست.

دبیرکل انجمن، در ادامه، با اشاره به خاستگاه نامگذاری پانزدهم آذرماه هر سال به عنوان «روز حسابدار» ریشه این نامگذاری را به گردهمایی تاریخی انجمن حسابداران خبره ایران در روز سه‌شنبه، 13 آذر 1386، در هتل ونوس تهران با حضور رهبران حرفه حسابداری ایران مربوط دانست (گزارش کامل). به گفته وی: در آن سال، با توجه به آن که فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک)، سی‌امین سال تاسیس‌اش را گرامی می‌داشت، ۲ تا ۸ دسامبر ۲۰۰۷ (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ۱۳۸۶) را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرده بود و از اعضای خود در همه کشورهای جهان خواسته بود آن هفته را به همین نام اعلام کنند و گردهمایی‌ها و آیین‌های ویژه‌ای را به همین مناسبت تدارک ببینند. در آن سال، انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان نخستین عضو ایرانی آیفک با اعلام این خبر همه نهادهای حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند. بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی که سپس بین رهبران انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران (دو انجمن ایرانی عضو آیفک)، انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی، و سازمان حسابرسی تشکیل شد، سرانجام، در گردهمایی روز سه‌شنبه، 13 آذر 1386، در هتل ونوس (تهران)، روز پانزدهم آذرماه هر سال (ششم دسامبر) به عنوان روز ملّی حسابدار در ایران نام‌گذاری شد.

قاسمی در ادامه یادآور شد، انجمن حسابداران خبره ایران از آن سال تا کنون سیزده گردهمایی به یادماندنی را منفرداً یا به طور مشترک با دیگر نهادهای حرفه حسابداری ایران برگزار کرده است که فهرست و گزارش کامل آن‌ها در وبگاه رسمی انجمن در دسترس علاقه‌مندان است (اینجا). وی با ابراز تاسف از وضعیت اضطراری به وجودآمده در سرتاسر جهان و ایران در اثر دنیاگیری ویروس کرونا و بیماری کووید-19، اعلام کرد: در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید-19 و به دلیل ممنوعیت برگزاری گردهمایی‌های حضوری، آیین گرامی‌داشت روز حسابدار سال 1399 انجمن حسابداران خبره ایران عصرگاه چهارشنبه، 19 آذر 1399، ساعت 18 در فضای مجازی اجرا خواهد شد. به گفته دبیرکل انجمن: اعضای گرانمایه انجمن و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند در روز و ساعت یادشده با مراجعه به نشانی http://dl.pact.ir/14th-hesabdar-day.mp4 بخش‌های مختلف این آیین گرامیداشت را به صورت آنلاین مشاهده کنند. وی تاکید کرد: این مراسم به صورت همزمان از طریق اینستاگرام و آپارات انجمن حسابداران خبره ایران و اینستاگرام و آپارات مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) نیز قابل مشاهده خواهد بود.

دبیرکل انجمن در پایان یادآور شد: مطابق رویه پنج سال گذشته (از بهمن 1394)، از همه بخش‌های مختلف این مراسم نیز گزارش تصویری (ویدئوی) کاملی تهیه خواهیم کرد که متعاقباً از طریق کانال رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در آپارات و صفحات و کانال‌های انجمن در اینستاگرام و تلگرام منتشر خواهد شد. علاوه بر این، مشروح گزارش این مراسم در شماره آینده مجله حسابدار (نشریه انجمن حسابداران خبره ایران) نیز منتشر خواهد شد.

شماران