سخنرانی افتتاحیه منصور شمس‌احمدی (رئیس انجمن) به مناسبت «روز حسابدار»، ارائه گزارش سعید جمشیدی‌فرد (نایب رئیس انجمن) از مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) و بیستمین کنگره جهانی حسابداران (WCOA، 2018، سیدنی)، نمایش فیلم مستند «لوکا پاچیولی: قهرمان کمترشناخته‌شده رنسانس» (ساخته انجمن حسابداران خبره ایران، آذر 1397)، ارائه گزارش برگزاری «آزمون حسابدار مالی خبره سال 1397» (28 مهر 1397) و «آزمون حسابدار مدیریت خبره سال 1397» (26 آبان 1397) توسط محسن قاسمی (دبیرکل انجمن)، تقدیر از سه نفر برتر هر یک از این آزمون‌ها، تقدیر از نویسندگان مقالات برگزیده مجله حسابدار در سال 1397، تقدیر از هوشنگ خستوئی و عباس هشی به عنوان چهره‌های ماندگار انجمن حسابداران خبره ایران، و اجرای موسیقی زنده توسط گروه مهرورزان از جمله بخش‌های مختلف دوازدهمین سالانه آیین گرامی‌داشت «روز حسابدار» انجمن حسابداران خبره ایران بود؛ که شامگاه دوشنبه، 19 آذر 1397، با حضور قریب به چهارصد تن از اعضای انجمن و سایر مهمانان، در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. شرکت‌های نرم‌افزاری همکاران سیستم، سپیدار سیستم، حساب رایان پارس (محاسبان) و گروه نرم‌افزاری قیاس، ضمن حمایت مالی از این مراسم، با حضور در فضای نمایشگاهی این گردهمایی به معرفی محصولات و راهکارهای نرم‌افزاری خود به حاضران پرداختند (پیوند گزارش کامل در مجله حسابدار).

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، شامگاه دوشنبه، 19 آذر 1397، دوازدهمین سالانه آیین گرامی‌داشت «روز حسابدار» به همت انجمن حسابداران خبره ایران با حضور قریب به چهارصد تن از اعضای انجمن و سایر مهمانان در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. این مراسم از آذرماه 1386 تا کنون هرساله توسط انجمن حسابداران خبره ایران برگزار شده است (فهرست یازده آیین گرامیداشت برگزارشده در سال‌های گذشته، به همراه گزارش کامل آن‌ها، در این پیوند در دسترس است).

 

سخنرانی افتتاحیه

منصور شمس احمدی، رئیس انجمن حسابداران خبره ایران

(برای دیدن ویدئوی این سخنرانی بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

در آغاز مراسم، منصور شمس‌احمدی رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن گرامی‌داشت روز حسابدار و تبریک این روز به اعضای انجمن و حاضران در مراسم، به ذکر تاریخچه‌ای از نامگذاری این روز و خاستگاه آن از دسامبر 2007 (آذر 1386) همزمان با سی‌امین سال تاسیس فدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک) پرداخت. به گفته وی: در آن سال، آیفک از همه انجمن‌های حرفه‌ای حسابداران سرتاسر جهان، از جمله انجمن حسابداران خبره ایران به عنوان تنها عضو ایرانی آن زمان خود در ایران، خواسته بود که به همین مناسبت هفته‌ای را به عنوان هفته گرامی‌داشت حسابداری نامگذاری و به برگزاری مراسمی به همین مناسبت در کشورهای خود مبادرت کنند. از این رو، مسئولان انجمن حسابداران خبره ایران به همراه  مسئولان سایر نهادهای حسابداری ایران در گردهمایی روز 13 آذر 1386 در هتل ونوس تهران به اتفاق روز پانزدهم هر سال را به عنوان روز ملی حسابدار در ایران نامگذاری کردند.

 

به گفته رئیس انجمن: هر چند در سایر کشورها، پس از آن سال، دیگر این هفته به عنوان هفته حسابداری گرامی داشته نشده است؛ ولی خوشبختانه ما حسابداران ایرانی هر سال باشکوه‌تر و گسترده‌تر از قبل این روزها را گرامی می‌داریم؛ و در آینده نیز در برگزاری این مراسم تداوم خواهیم داشت.

 

گزارش مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) و بیستمین کنگره جهانی حسابداران (WCOA، 2018، سیدنی)

سعید جمشیدی‌فرد، نایب رئیس انجمن حسابداران خبره ایران

(برای دیدن ویدئوی این سخنرانی بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

در ادامه مراسم، پس از نمایش گزارش تصویری دو دقیقه‌ای (این پیوند) از بیستمین کنگره جهانی حسابداران (WCOA 2018, Sydney)، که از 5 تا 8 نوامبر 2018 در سیدنی استرالیا برگزار شده بود؛ سعید جمشیدی‌فرد، نایب رئیس انجمن حسابداران خبره ایران که به عنوان نماینده انجمن در مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) و بیستمین کنگره جهانی حسابداران شرکت کرده بود، به ارائه گزارشی در این باره پرداخت.

 

جمشیدی‌فرد، در آغاز گزارش خود، با ذکر سابقه عضویت بیست ساله انجمن حسابداران خبره ایران در فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC)، هدف اصلی آیفک را ارتقای جایگاه حسابداران حرفه‌ای در جهان و معرفی خدمات ارزش‌آفرین حسابداران به نهادهای بین‌المللی و جهانی اعلام کرد. به گفته وی: هم اکنون بیش از 170 انجمن حرفه‌ای حسابداران از حدود 135 کشور جهان در آیفک عضویت دارند و این انجمن‌ها حدود سه میلیون حسابدار حرفه‌ای عضو خود را در سطح بین‌المللی نمایندگی می‌کنند. به گفته نایب رئیس انجمن: ایران جزو حدود 25 کشور جهان است که دو نماینده در آیفک دارد. ولی به رغم حضور برجسته هیئت پنجاه نفری ایران در نوزدهمین کنگره جهانی حسابداران (2014، رم، ایتالیا)، در کنگره بیستم حضور بسیار کمرنگی داشتیم و فقط اینجانب به عنوان نماینده مشترک دو انجمن ایرانی عضو آیفک توانستم در این کنگره شرکت کنند.

 

جمشیدی‌فرد در ادامه با اشاره به موضوعات مورد بحث در کنگره جهانی حسابداران تصریح کرد: فقط چیزی حدود 20 تا 30 درصد از مباحث مربوط به حسابداری بود، و اکثر مباحث مربوط به فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، بلاک‌چین، هکرها، مباحث زیست‌محیطی، ... بود. به گفته وی: این تغییر ترکیب موضوعات کنگره و حتی تغییر شعار کنگره نسبت به دوره‌های پیشین، نشان از تغییر در فضای حرفه حسابداری در سطح بین‌المللی دارد که ما نیز در ایران باید به آن توجه داشته باشیم.

 

گفتنی است، گزارش نوشتاری مشروحی توسط سعید جمشیدی‌فرد از حضور در مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) و بیستمین کنگره جهانی حسابداران (WCOA، 2018، سیدنی) تهیه شده است که در شماره آینده مجله حسابدار منتشر خواهد شد.

 

نمایش فیلم مستند «لوکا پاچیولی: قهرمان کمترشناخته‌شده رنسانس»، ساخته انجمن حسابداران خبره ایران، آذر 1397

تهیه‌کننده، بازنویسی فیلمنامه، و گوینده متن: محسن قاسمی

کارگردان، تدوین، و انتخاب موسیقی: آرش پشنج           

مترجم فیلمنامه اولیه: بنفشه صفری‌نژاد

 

در ادامه مراسم، فیلم مستند «لوکا پاچیولی: قهرمان کمترشناخته‌شده رنسانس (این پیوند)»، ساخته انجمن حسابداران خبره ایران (آذر 1397) برای نخستین بار نمایش داده شد؛ و مورد استقبال حاضران قرار گرفت. پس از نمایش فیلم، محسن قاسمی دبیرکل انجمن که مسئولیت تهیه‌کنندگی، بازنویسی فیلمنامه و گویندگی متن این فیلم را بر عهده داشت، با اشاره به ساخت نخستین فیلم مستند در انجمن ("آقای حسابدار: زمانه و زندگی حسن سجادی‌نژاد (این پیوند)"، اسفند 1396)، که برای نمایش در «آیین گرامیداشت صدمین زادسال حسن سجادی‌نژاد (پیوند گزارش کامل)» تولید شده بود؛ ابراز داشت: پس از نمایش و انتشار آن فیلم مستند، حجم بازخوردهای مثبت و دلگرم‌کننده‌ای که از اعضای انجمن و دیگر مخاطبان داشتیم آن قدر غافلگیرکننده بود که، ما را در انجمن بر آن داشت که ساخت این قبیل فیلم‌های مستند را در راستای تحقق اهداف انجمن در دستور کار قرار دهیم.

 

(برای دیدن ویدئوی این سخنرانی بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

به گفته قاسمی: طی نزدیک به ده ماه گذشته، علاوه بر این دو فیلم مستند، دو فیلم دیگر نیز در ارتباط با ضرورت ترویج گواهینامه‌های حرفه‌ای حسابداری در ایران (فیلم مستند «ح: مثل حسابدار؛ مثل حرفه‌ای (این پیوند)») و  تاریخچه به‌کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)  در ایران (فیلم مستند «IFRS در ایران (این پیوند)») ساخته و از طریق «کانال رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در آپارات (این پیوند)» منتشر کرده‌ایم که در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 

دبیرکل انجمن، پس از ارائه این توضیحات، آرش پشنج (همکار رسانه‌ای و کارگردان فیلم‌های مستند انجمن) و بنفشه صفری‌نژاد (همکار انجمن و مترجم فیلمنامه اولیه فیلم مستند لوکا پاچیولی) را به روی سن فراخواند و از آنان با تشویق حاضران در تالار قدردانی شد.

 

گزارش برگزاری «آزمون حسابدار مالی خبره سال 1397» (28 مهر 1397) و «آزمون حسابدار مدیریت خبره سال 1397» (26 آبان 1397)

محسن قاسمی، دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران

(برای دیدن ویدئوی این سخنرانی بر روی عکس - نمودار - بالا کلیک کنید)

 

در ادامه، گزارش خلاصه‌ای از فرایند برگزاری «آزمون حسابدار مالی خبره سال 1397» (28 مهر 1397) و «آزمون حسابدار مدیریت خبره سال 1397» (26 آبان 1397) توسط محسن قاسمی، دبیرکل انجمن، ارائه شد. به گفته وی: پس از تصویب اساسنامه جدید انجمن (در مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 23 تیر 1393) یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در انجمن و حتی در حرفه حسابداری ایران محقق شد، فراهم شدن امکان صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای در زمینه خدمات غیراطمینان‌بخشی (غیر حسابرسی مستقل) بود. چرا که پیش از آن، صرفاَ دو گواهینامه «حسابدار مستقل» (انجمن حسابداران خبره ایران، از سال 1364) و «حسابدار رسمی» (جامعه حسابداران رسمی ایران، از سال 1380) در حرفه حسابداری ایران صادر می‌شد که فقط حسابرسان مستقل امکان دریافت آن را داشتند. ولی از سال 1396 که اساسنامه انجمن به ثبت رسید، با عملیاتی شدن دو گواهینامه حرفه‌ای «حسابدار مالی خبره (CFA)» و «حسابدار مدیریت خبره (CMA)»، هم اینک حسابداران حرفه‌ای غیرحسابرس نیز این امکان را دارند که از سوی یک انجمن حرفه‌ای گواهینامه حرفه‌ای مرتبط با شغل خود را دریافت کنند.

 

به گفته دبیرکل انجمن: نخستین آزمون حسابدار مدیریت خبره سال گذشته (11 آذر 1396) برگزار شد و پذیرفته‌شدگان آن در مراسم روز حسابدار پارسال انجمن معرفی شدند؛ و در مراسم امروز نیز پذیرفته‌شدگان «آزمون حسابدار مالی خبره سال 1397» (28 مهر 1397) و «آزمون حسابدار مدیریت خبره سال 1397» (26 آبان 1397) معرفی می‌شوند.

 

تقدیر از سه نفر برتر «آزمون حسابدار مالی خبره سال 1397»

1) همایون خوبان عنبران، 2) علی محمدی‌فر، و 3) جمشید پیک فلک

(برای دیدن ویدئوی این بخش از مراسم بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

پس از توضیحات دبیرکل، با حضور اعضای هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران مالی خبره، به ترتیب الفبا، سیدمحمد باقرآبادی، عبدالرضا تالانه، مریم علیشیری، محسن غلامرضایی، مزدک کاظم‌زاده، مهدی مرادزادهفرد، و ابراهیم نوروزبیگی، از سه نفر برتر «آزمون حسابدار مالی خبره سال 1397» که در روز شنبه، 28 مهر 1397 برگزار شده بود به ترتیب زیر تقدیر به عمل آمد:

  • رتبه نخست: همایون خوبان عنبران
  • رتبه دوم: علی محمدی‌فر
  • رتبه سوم: جمشید پیک فلک

 

بلافاصه نیز فهرست اسامی سایر پذیرفته‌شدگان این آزمون (به ترتیب رتبه) از طریق کانال رسمی انجمن در تلگرام به شرح زیر منتشر شد:

فاطمه پوریعقوبی، فرشید یزدانی، محرمعلی علیخانی، مهدی سلیمی، عبدالاحد عباشی، بهمن امیری، سعید اکبری ارزنانی، محسن عالی‌خانی، هادی رستگار، سعید خان محمدی، حمید داراب، سامان ساعدی، کورش مروتی، علی‌اصغر ثامنی، سمانه آدینه، احمدرضا اسدیان، علی یساولی شراهی، اردشیر احمدیان، محمدتقی خادمی جبلی، شهریار قهرمانی زهرایی، ضیاءالدین معصومی، سید حسین موسوی، محسن ژاله آزاد زنجانی، لیلا ستاره، غلامعباس عزتی شالقونی، روح اله مردان واجاری، محمدعلی سلیمانیان، مریم روستازاده شیخ یوسفی، روح‌اله خلج، و محمدجعفر ناسوتی

 

تقدیر از سه نفر برتر «آزمون حسابدار مدیریت خبره سال 1397»

1) سیداحمد موسوی 2) محمد محمودی 3) بهزاد محمدی

(برای دیدن ویدئوی این بخش از مراسم بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

بلافاصله نیز، با حضور اعضای هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران مدیریت خبره، به ترتیب الفبا، امیر ابراهیمزاده، غلامحسین دوانی، منصور شمساحمدی، رحمتاله صادقیان، اسفندیار گرشاسبی، علی مصدر، و مجید میراسکندری، از سه نفر برتر «آزمون حسابدار مدیریت خبره سال 1397» که در روز شنبه، 26 آبان 1397 برگزار شده بود به ترتیب زیر تقدیر به عمل آمد:

  • رتبه نخست: سیداحمد موسوی
  • رتبه دوم: محمد محمودی
  • رتبه سوم: بهزاد محمدی

 

سپس، فهرست اسامی سایر پذیرفته‌شدگان این آزمون (به ترتیب رتبه) از طریق کانال رسمی انجمن در تلگرام به شرح زیر منتشر شد: آزاد فرح افزون، آزاده سوری، محمد امیرآتشانی، آرمان نقشبندی، نوشان خوش‌بخت فشمی، محمود زائری امیرانی، محسن فلاحی، مهدی نیرومند، پیمان ویسه، محمدمهدی مقامی، سهیلا الهیاری، حسین خلیل‌زاده، هایده رحیمی علی‌آبادی، علیرضا فلکی طرازکوهی، و هادی امیرآتشانی

 

تقدیر از نویسندگان مقالات برگزیده مجله حسابدار در سال 1397

امیرحسین رضایی، وحید منتی، سعید کریمی‌پور س یزدی، و علی رادبن

(برای دیدن ویدئوی این بخش از مراسم بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

پس از تقدیر از نفرات برتر آزمون‌های حرفه‌ای انجمن طی سال 1397، مطابق روال سال‌های گذشته، از نویسندگان مقالات برگزیده مجله حسابدار (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) به شرح زیر توسط منصور شمس‌احمدی (رئیس انجمن) و محسن قاسمی (دبیرکل انجمن و سردبیر مجله حسابدار) تقدیر به عمل آمد:

 

مقالات برگزیده به ترتیب تاریخ انتشار:

(علاقه‌مندان می‌توانند با کلیک بر روی عنوان هر یک از مقالات فوق به متن کامل آن‌ها در وبگاه مجله حسابدار دسترسی پیدا کنند)

 

 

تقدیر از هوشنگ خستوئی و عباس هشی

به عنوان چهره‌های ماندگار انجمن حسابداران خبره ایران

(برای دیدن ویدئوی این بخش از مراسم بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

در بخش پایانی تقدیرها، از یک عمر خدمات ارزشمند و مشارکت تأثیرگذار هوشنگ خستوئی و عباس هشی در راستای تحقّق اهداف و اعتلای نام انجمن به عنوان چهره ماندگار انجمن حسابداران خبره ایران تقدیر شد. در این بخش، منصور شمس احمدی ابتدا به ذکر خلاصه‌ای از سوابق عباس هشی پرداخت؛ و وی را برای سخنرانی و تقدیر به جایگاه سخنرانی فراخواند. ایشان نیز با حضور در جایگاه به ارائه شرحی از مشارکت خود در تاریخ چهل و شش ساله فعالیت انجمن، از سال‌های نخست تاسیس تا کنون، پرداختند. و در ادامه، غلامرضا سلامی نیز پس از ذکر خلاصه‌ای سوابق و مشارکت هوشنگ خستوئی در انجمن حسابداران خبره ایران، وی را برای سخنرانی و تقدیر به جایگاه سخنرانی فراخواند. ایشان نیز با حضور در جایگاه به ارائه توضیحاتی در این ارتباط پرداختند.

 


(برای دیدن ویدئوی این بخش از مراسم بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

اعضای شورای عالی انجمن با حضور بر روی سن تالار محل برگزاری مراسم، از هر دو این بزرگواران با تقدیم لوح تقدیر و هدیه قدردانی کردند.

 

(برای دیدن ویدئوی این بخش از مراسم بر روی عکس بالا کلیک کنید)

 

اجرای موسیقی زنده

توسط گروه مهرورزان

 

دوازدهمین سالانه آیین گرامی‌داشت «روز حسابدار» انجمن حسابداران خبره ایران با اجرای موسیقی زنده توسط گروه مهرورزان (محمد جاسمی (خواننده)، جواد عزیری (دیوان و سرپرست گروه)، امید داورزنی (سنتور)، مرتضی فتحی (کمانچه)، و سعید وجدان‌پاک (دف)) و پذیرایی از حاضران و دید و بازدید آنان با یکدیگر پایان یافت.

 

گزارش‌های تکمیلی

  مجله حسابدار    کانال رسمی انجمن در آپارات  

 

مشروح گزارش این مراسم در «شماره آذر و دی 1397 مجله حسابدار (این پیوند)» و فیلم کامل بخش‌های مختلف آن از طریق «کانال رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در آپارات (این پیوند)» منتشر شده است و در دسترس علاقه‌مندان است.

شماران