در سرمقاله شماره بهمن‌ماه مجله حسابدار: «برنامه‌های پیش روی انجمن» توسط منصور شمس‌احمدی، رئیس شورای عالی، تبیین شد

منصور شمس‌احمدی، رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، در سرمقاله شمارهبهمن‌ماه 1396 مجله"حسابدار" (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) «برنامه‌های پیش روی انجمن» را تبیین کرد. این شماره از مجله حسابدار، هفته دوم اسفندماه، از طریق ارسال پستی به نشانی اعضای انجمن و مشترکان مجله، و توزیع در روزنامه فروشی های معتبر منتشر شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی انجمن حسابداران خبره ایران، منصور شمس‌احمدی، رئیس شورای عالی انجمن، در آغاز سرمقاله شماره310، بهمن‌ماه 1396، مجله"حسابدار" (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) با عنوان «برنامه‌های پیش روی انجمن» با تاکید بر رسالت و مأموریت اصلی انجمن در اعتلاي حرفه‌ای حسابداری و حسابرسی، یادآور شده است: به این منظور، ارتقاي جايگاه خود انجمن نيز مهم است و اين دو به هم ارتباط دارند. وی تصریح کرده است: ما بايد جايگاه انجمن را ارتقا دهيم تا هر چه بيشتر در سطح جامعه مطرح شويم. اين مطرح شدن هم ابعاد داخلي و هم ابعاد خارجي دارد. وی یکی از اشكالات ما در حرفه (هم در انجمن حسابداران خبره ایران و هم در جامعه حسابداران رسمي ایران) را این دانسته است که در برابر تحولات اقتصادي واكنش نشان نمي‌دهيم. شمس‌احمدی تصریح کرده است: البته، ممکن است این واکنش‌ها به صورت انفرادي وجود داشته باشد، ولي به عنوان نهادي كه قرار است صداي جامعه باشد، دخالت نمی‌کنیم و بيانيه نمي‌دهيم.

 

رئیس انجمن در ادامه افزوده است: در حال حاضر، در ايران بحث فساد گسترده مطرح است ولي از سوی انجمن يا جامعه بيانيه‌اي صادر نشده است. وی تاکید کرده است: بخشي از فساد در اقتصاد ايران به خاطر مشكلات ناشی از فقدان حاکمیت شرکتی است. در شرکت‌های ایرانی اصلاً توجه کافی به اين قبیل بحث‌ها وجود ندارد. وی افزوده است: اشكالاتی در ساختارها، بورس و كميته‌هاي حسابرسي ما وجود دارد. اينها مواردي است كه بايد از طرف یک نهاد بازگو شود. اگرچه انجمن‌هایی از قبیل ما، غیرسياسي هستند. ولي به هر حال بسياري از مواردی از این دست به ما مربوط مي‌شود. بايد به سمتي حركت كنيم كه در هر جا لازم باشد، بيانيه بدهيم. بعضي موارد خصوصي هستند و به يك وزارتخانه خاص برمي‌گردد و بعضي موارد بايد عام باشد و در روزنامه‌ها خطاب به مردم گفته شود. در اين مورد هم ضعف وجود دارد و شورای عالی بايد درباره آن كار كند.

 

شمس احمدی در ادامه یادآور شده است: اين مشكل در ابعاد خارجي هم وجود دارد.  من هميشه غبطه خورده‌ام كه، در مورد نظرسنجي‌هايي كه آيفك انجام مي‌دهد و ما هم عضو آن هستيم، چرا تاكنون هيچ نظري از ايران نرفته است. اين مسئله در مورد استانداردهاي بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) هم وجود دارد. وی همچنین تاکید کرده است: ما حتی بايد بتوانيم در كنفرانس‌هاي بين‌المللي سخنراني ارائه كنيم. مثلاً در کنگره جهانی سال آينده (آبان 1397) كه در استراليا برگزار مي‌شود، بايد اين توان را داشته باشيم كه حداقل یک بحث هم ما ارائه كنيم نه اينکه صرفاً برويم و مشاهده‌گر باشیم.

 

رئیس شورای عالی انجمن و عضو هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران مدیریت خبره، در ادامه سرمقاله یادآور شده است:  كار ديگري كه در انجمن شروع كرده‌ايم و به ارتقای جايگاه انجمن و اعضای آن مربوط مي‌شود بحث صدور مدارك حرفه‌اي است. وی یادآور شده است: فعلاً آزمون‌های حسابدار مدیریت خبره را شروع كرديم. امتحان دوره اول را هم برگزار کردیم و تعدادی از اعضای واجد شرایط انجمن که موفق به گذراندن این آزمون شده‌اند به عنوان "حسابدار مدیريت خبره"معرفی شده‌اند. در مورد آزمون "حسابدار مالي خبره"نيز به زودی برنامه‌هاي آن را پیگیری خواهیم کرد.

 

علاقهمندان میتوانند متن کامل این سرمقاله را از این پیوند دریافت کنند.

در سرمقاله شماره بهمن‌ماه مجله حسابدار: «برنامه‌های پیش روی انجمن» توسط منصور شمس‌احمدی، رئیس شورای عالی، تبیین شد

 

شماران