عصرگاه چهارشنبه، 8 شهریور 1396، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: سی و نهمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بیمه کشور»، با سخنرانی افتتاحیه رئیس کل بیمه مرکزی، برگزار شد

پیرو اقدامات در حال انجام در راستای اصلاح گزارشگری مالی بانکها، شرکتهای بیمه، و ناشران بزرگ اوراق بهادار فعال در بازارهای مالی کشور به منظور انطباق کامل با استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی، سی و نهمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با حمایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «بهکارگیری استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بیمه کشور» با رویکردی کاربردی در روز چهارشنبه، 8 شهریور 1396، در تالار الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، این همایش که با توجه به ضوابط اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ضرورت تهیه صورتهای مالی بانکها، شرکتهای بیمه، و ناشران بزرگ اوراق بهادار فعال در بازارهای مالی کشور بر مبنای استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) طراحی شده بود، با رویکردی کاملاً کاربردی و با هدف راهنمایی عملی کارکنان حسابداری و امور مالی صنعت بیمه کشور در انجام این تکلیف بااهمیت ملّی در سه بخش افتتاحیه، نشست اول، و نشست دوم، با ایراد سه سخنرانی، شش مقاله و دو کارگاه برگزار شد.

 

افتتاحیه همایش

همزمان با ورود عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به تالار محل برگزاری همایش، بخش افتتاحیه همایش با قرائت آیاتی چند از قرآن مجید توسط محمدجواد نیرورنگ (از اعضای انجمن) و نواختن سرود ملّی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

 

سخنرانی رئیس شورای عالی انجمن:

رحمت‌اله صادقیان

در آغاز، رحمت‌اله صادقیان، رئیس شورای عالی و رئیس کارگروه همایش انجمن، با حضور در جایگاه ضمن خوشامدگویی به حضار، از جمله، رئیس کل و مقامات بیمه مرکزی، مدیران عامل، مدیران ارشد و کارشناسان شرکت‌های بیمه، به‌ویژه شرکت‌های بیمه سینا، بیمه کارآفرین و بیمه پارسیان (حامیان همایش)، همچنین، مدیران و کارشناسان موسسات حسابرسی و اعضای انجمن و دیگر حضار؛ از شرکت‌های همکاران سیستم، سپیدار سیستم، و مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) نیز به عنوان دیگر حامیان همایش سپاسگزاری و قدردانی کرد.

 

رئیس شورای عالی انجمن، در ادامه یادآور شد: این سومین همایش انجمن حسابداران خبره ایران است که در ارتباط با موضوع پیاده‌سازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) برگزار می‌شود. به گفته وی: همایش نخست با عنوان «استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS)» در شهریور‌ماه 1391 با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی برگزار شده بود و به کلیات این موضوع اختصاص داشت. و در پی اقدامات گسترده دو سال اخیر نیز همایش دوم در آذرماه 1395 با عنوان «پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در شبکه بانکی کشور» با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود.

 

صادقیان در ادامه سخنرانی خود با اشاره به اهمیت گذار به سوی استفاده از استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در نهادهای مالی کشور از جمله بانکها و بیمه‌ها ابراز امیدواری کرد که برگزاری همایش‌هایی از این دست و همچنین دوره‌های آموزشی گسترده و متعدد برگزارشده توسط مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT) بتواند برای کارشناسان حسابداری و امور مالی فعال در این نهادها راهگشا باشد.

 

سخنرانی افتتاحیه:

دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل محترم بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

در ادامه، نظر به نقش و جایگاه ممتاز بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی و پیشران اصلی پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بیمه کشور، سخنرانی افتتاحیه همایش توسط جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل محترم بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ایراد شد.

 

وی با تاكيد بر اهميت پیاده‌سازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در تمامي بخش‌های اقتصادی به‌ویژه موسسات مالي گفت: صنعت بيمه، نقش مركزي در اقتصاد جهاني ايفا مي‌كند. به گفته وی: شركت‌هاي بيمه، مردم و شركت‌ها را در انتقال ريسك پشتيباني مي‌كنند. ضمن آن كه بيمه‌گران همانند ساير موسسات سرمايه‌گذار، سرمايه‌گذاران مهم بلندمدت هستند. بنابراين، مجموعه‌اي از استانداردهاي گزارشگري مالي، مي‌تواند منافع سرمايه‌گذاران  شركت‌هاي بيمه را تضمين  كند.

 

همتی در ادامه افزود: بعد از برجام در صنعت بيمه  شاهد تحولات خوبي در زمینه گسترش روابط بين‌المللي هستي. به گفته وی: جذب سرمايه‌گذاري خارجی در شركت‌هاي بيمه و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی نياز به تطبيق گزارشگري مالي شرکت‌های ایرانی با استاندارهاي بين‌المللي را بيشتر مي‌كند. وي خاطر نشان كرد: استقرار استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) ضرورت غير قابل انكار براي ورود به بازارهاي بين المللي است.

 

رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به دارايي ۱۳ هزار ميليارد دلاري ثبت‌شده در شركت‌هاي بيمه جهان كه ۱۲ درصد از كل دارايي‌های شركت‌هاي مالي و غير مالي در بورس‌های جهان است، گفت : اين شركت‌ها از استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) استفاده مي‌كنند تا از اين طريق  زمينه‌هاي مناسبي را براي  تقويت كسب و كار و سلامت مالي بيمه‌گران و در نهايت اقتصاد جهاني  فراهم كنند.

 

رئيس کل بيمه مرکزی با اشاره به اين كه طبيعت كسب و كار شركت‌هاي بيمه موجب مي‌شود بيمه‌گران و سرمايه‌گذاران در شركت‌هاي بيمه در معرض بسياري از ريسك‌ها قرار گيرند، گفت: با اجراي مطلوب استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) سلامت مالي  بيمه‌گران تضمين مي‌شود. وی تاکید کرد: البته اين موضوع نيازمند انعكاس به موقع و شفاف ريسك‌هاي بيمه‌اي و تغييرات آن است تا تاثير مناسبي بر اقتصاد جهاني بگذارد. بنابراين صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بيمه نيازمند انعكاس شفاف ريسك‌هاي بيمه‌اي و تغييرات آن و اعمال رويه‌هاي خاص حسابداري است.

وي خاطر نشان كرد: در كشور ما حدود ۷۰ درصد دارايي‌هاي شركت‌هاي بيمه از محل تعهدات بيمه‌اي آنها تامين مي‌شود كه به عنوان ذخاير فني محسوب مي‌شوند. حال با توجه به اين كه سهم بازار بيمه زندگي در كشور ۱۴ درصد است و ذخيره رياضي قابل توجهي نسبت به ساير ذخاير فني ما نيست، قاعدتا با توجه به برنامه ششم و تدابيري كه انديشيده شده است سهم تعهدات و ذخاير بيمه افزايش مي‌يابد. به گفته وی: اين افزايش موجب مي‌شود تا سهم  و وزن استاندارد خاص بيمه‌اي در مقايسه با استاندارد هاي عمومي بيشتر شود.

 

رئيس كل بيمه مركزي گفت: با توجه به وضع و تاثير تعهدات بيمه‌اي، سهم عمده انطباق گزارشگري مالي در صنعت بيمه بايد با استاندارد خاص بين‌المللي بيمه‌اي صورت گيرد كه مسائل فني بسیاری را در مقابل ما قرار مي‌دهد.

 

دكتر همتي در بخش ديگري از سخنان خود به تفاوت IFRS  شماره 4 و IFRS  شماره 17 اشاره كرد و گفت: ما بايد خود را براي پياده سازي IFRS شماره 17 آماده كنيم كه ابتدا مستلزم انتشار ترجمه آن از سوی سازمان حسابرسي است. وی تاکید کرد: به طور کلی پیاده‌سازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بیمه کشور مستلزم همكاري مشترك انجمن حسابداران خبره ايران، انجمن حرفه‌اي صنعت بيمه، سنديكاي بيمه‌گران ايران، پژوهشكده بيمه، بيمه مركزي و سازمان حسابرسي است.

 

رئیس کل بیمه مرکزی در پايان اعلام آمادگي كرد، صنعت بيمه در اولين فرصت با هماهنگي سازمان‌هاي بورس، حسابرسي و سنديكا نسبت به تهيه آيين‌نامه‌هاي لازم، اصلاح و تصويب نمونه صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بيمه و پياده سازي IFRS شماره 17 و ساير استانداردهاي بين‌المللي در  شركت‌هاي بيمه اقدام خواهد كرد.

 

گزارش دبیر علمی همایش:

سید محمد باقرآبادی

در ادامه، سید محمد باقرآبادی، دبیر علمی همایش، حسابدار مستقل، حسابدار رسمی و مدیر فنی موسسه حسابرسی، به ارائه گزارشی درباره ضرورت برگزاری این همایش و موضوعاتی که در آن پوشش داده خواهد شد پرداخت. وی در سخنان خود تاکید کرد: با توجه به رویکرد اتخاذ شده در شورای عالی انجمن و کارگروه همایش، در این همایش قصد نداریم صرفاً به مزایا و چالشهای پیادهسازی IFRS در صنعت بیمه ایران بپردازیم. زیرا این مباحث به اندازه کافی در سالهای گذشته و در جاهای مختلف مطرح شده است و اکنون از این مرحله عبور کردهایم. وی تاکید کرد: در این همایش قصد داریم در زمان محدودی که در اختیار داریم به موضوعات اصلی پیادهسازی IFRS در صنعت بیمه کشور بپردازیم. سپس، به ارائه توضیحاتی درباره هر یک از موضوعات مقالات و کارگاه‌های همایش پرداخت (دانلود اسلایدهای گزارش دبیر علمی).

 

ارائه مقالات و برگزاری کارگاه‌ها

در ادامه، شش مقاله و دو کارگاه زیر توسط سخنرانان هیئت علمی همایش ارائه شد. فایل الکترونیکی اسلایدهای هر یک از این مقالات در پیوند تعبیه‌شده بر روی عنوان مقالات در دسترس علاقهمندان است. فیلم ارائه سخنرانیها، مقالات و کارگاه‌ها نیز ظرف یک هفته آینده در صفحه اختصاصی همایش به نشانی www.iica.ir/39th در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت. افزون بر این، گزارش کامل این همایش نیز در شماره مهر 1396 مجله حسابدار (ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران) به طور کامل منتشر خواهد شد:

 

  • کارگاه اول: تهیه صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام، ابراهیم نوروزبیگی (صورت مسئله) (پاسخ مسئله)
  • کارگاه دوم: تهیه صورتهای مالی شرکتها بر مبنای IFRS، منصور شمساحمدی (به‌زودی از همین وبگاه منتشر خواهد شد)

 

 

بازتاب رسانه‌ای برگزاری همایش

برگزاری این همایش، به‌ویژه با سخنرانی افتتاحیه عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اقتصادی کشور داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عصرگاه چهارشنبه، 8 شهریور 1396، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: سی و نهمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «پیاده‎سازی استانداردهای بین‎المللی گزارشگری مالی (IFRS) در صنعت بیمه کشور»، با سخنرانی افتتاحیه رئیس کل بیمه مرکزی، برگزار شد

 

شماران